برگاموت چیست ؟

 

برگاموت  Bergamot)  ) گیاهی علفی و دائمی و بومی مناطق مردابی امریکا و کانادا است .نامگذاری عامیانه  برگاموت بر روی این گیاه به دلیل بوی آن است . Bergamot  در زبان انگلیسی به معنای ترنج ( از خانواده نارنج ) است .

گیاه برگاموت به عنوان گیاهی داروئی شناخته می شود و منافع فراوانی را برای آن ذکر کرده اند :

 آرام بخش ؛ رفع دردهای عضلانی ؛ رفع خستگی ؛ التیام بخش زخمها ؛ ترمیم پوست ؛درمان  سرما خوردگی و آنفلوانزا ؛ باز کننده سینوس ها ؛ رفع گرفتگی ریه ها و ....

برای ترکیب برگاموت با گیاهان دیگر نیز خواص فراوانی در کتب گیاهان داروئی ذکر شده است مواردی مانند : درمان عفونت های مجاری ادراری ؛ سوء هاضمه ؛ اعمال دستگاه گوارش و ...

 

ضد افسردگی:

علم رایحه درمانی ، اثبات نموده است که برخی  رایحه ها موجب تغییر خلق و خو و کاهش علائم افسرگی می شود . بسیاری از افراد با استنشاق این رایحه احساسی از محبت و عشق را تجربه می کنند .

رایحه برگاموت در چای ارل گری ، موجب کاهش تنش و اضطراب شده و به جای آن احساسی از آرامش را به ارمغان می آورد .

 

آنتی اکسیدان :

امروزه همه ما از خواص آنتی اکیسدان ها آگاه هستیم . آنها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلولها جلوگیری کرده و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. هم چای و هم گیاه برگاموت ؛ هر دو از این خاصیت بهره مند هستند . بنابراین نوشیدن روزانه چند فنجان چای ارل گری  به اندازه کافی این ماده حیاتی را به بدن ما خواهد رساند .

 

کاهش وزن:

یکی از اثرات چای ارل گری زمینه سازی برای کاهش وزن است .  بسیاری بر این باورند که عصاره مرکبات خاصیت کاهنده وزن دارد . کالری های موجود در مواد غذائی در سیستم متابولیسم بدن شکسته شده و بین عضلات و بافت های بدن توزیع می شوند . چای ارل گری اگر به همراه قند و مواد دیگر مصرف نشده و تنها چند قطره آب لیموی تازه به آن اضافه شود ؛ می تواند اثر بسیار مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد .

 

آرام بخش :

اثر آرام بخشی چای ارل گری بسیار سریع است . برخلاف انواع قهوه که به دلیل وجود کافئین محرک است و ضربان قلب را افزایش می دهد ؛ چای ارل گری در انسان ایجاد آرامش و سکون  و در ضربان قلب و گردش خون ایحاد تعادل می نماید . نوشیدن این چای برای کسانی که به دنبال کسب انرژی به همراه آرامش هستند ایده آل است .

 

انرژی بخش :

چای ارل گری برای کسانی که به دنبال افزایش انرژی بدون وارد نمودن کافئین از موادی مانند قهوه هستند مناسب است .

کافی است یک فنجای چای ارل گری را با کمی عسل به جای قند و کمی آب لیموی تازه مصرف نمود .

 

آب رسانی به بدن :

برخلاف قهوه که موجب کاهش آب بدن می شود ؛ چای ارل گری به دلیل وجود پتاسیم در ترکیبات خود موجب برقراری تعادل میان مایعات ضروری بدن شده و سلامتی را افزایش می دهد . مقایسه کافئین موجود در قهوه و چای تفاوت معنا داری را نشان می دهد .

میزان کافئین موجود در یک فنجان چای  چیزی بین 14 تا 61 میلیگرم است ( در 300 میلی لیتر ) ؛ در صورتی که در همین میزان ، کافئین قهوه در حدود 92 تا 200 میلیگرم است . ضمنا چای ارل گری کالری هم ندارد .

 

بهداشت دهان ودندان :

چای سیاه بر روی دندانها (اگر خوب مسواک نشوند) ، نوعی جرم ایجاد می کند . اما شگفت زده خواهیم شد اگر بدانیم که چای ارل گری منبعی بسیار غنی از فلوراید است . فلوراید ماده ای است طبیعی است که در این نوع چای به وفور وجود دارد . وجود این ماده در بزاق دهان موجب کاهش پوسیدگی دندانها شده و از رشد باکتریهای مضر جلوگیری می کند . فلوراید هنگامی می تواند از پوسیدگی دندان  جلوگیری کند که به طور همیشگی در بزاق دهان وجود داشته باشد.

نوشیدن روزانه چند فنجان چای ارل گری کمک شایانی به سلامت داندان ها خواهد نمود .

 

رفع سوء هاضمه :

درد های ناحیه شکمی که ناشی از مشکلات گوارشی است ؛ مشکل بسیاری از افراد است . چای ارل گری آرامبخش دستگاه گوارش بوده و بسیاری از مشکلات مانند سوء هاضمه ، قولنج روده و حال تهوع را مرتفع می نماید .

 

کاهش تب و افزایش ایمنی بدن :

در میان باورهای پزشکی و درمانی  رایج در ایتالیای قدیم ، سالیان درازی ؛ عصاره برگاموت نقش موثری در درمان و کاهش تب ؛ مسائل گوارشی ؛افزایش ایمنی بدن کاهش استرس و ... در مقابل بیماریها داشته است.

چای ارل گری که حاوی  عصاره برگاموت است ؛ امروزه نیز می تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از درمانهای شیمیائی رایج باشد .

 

تنظیم قند خون :

پژوهش ها نشان می دهد که چای اثر مثبتی بر تنظیم سیستم گردش خون داشته و به همین دلیل برای قلب و عملکرد آن مفید است .

آزمایش ها نشان داده است که چای یک ماه پس از مصرف مداوم ، می تواند تا 39% کلسترول بد و 22% قند خون را کاهش دهد.



پ