شماره ششم گاهنامه خواندنی ها با موضوع نظم منتشر شد.

 

هیچ‌کس دوست ندارد بی‌نظم باشد، پس اگر بی‌نظمی بر زندگی‌تان حاکم شده و در نتیجه احساس درماندگی و هرج و مرج می‌کنید، وقت آن رسیده که منظم و مرتب شوید. برای اینکه در محیط بیرونی‌تان نظم ایجاد کنید اول باید در درون‌تان هم کاری انجام دهید، مثلا شفاف‌سازی اولویت‌ها و تصمیم‌گیری در این مورد که می‌خواهید امورات‌تان را چطور طبقه‌بندی کنید. سعی کنید هر چیزی را در جای خودش حفظ کنید. بدانید نیازهای‌تان چیست، چه کاری می‌خواهید انجام بدهید و چه زمانی قرار است انجامش بدهید تا به خاطر اینکه نمی‌دانید چه کار می‌خواهید بکنید در شرایط استرس‌‌زا قرار نگیرید. ایجاد نظم و سازماندهی به زمان نیاز دارد، اما وقتی به آن عادت کردید، زندگی برای‌تان بسیار ساده‌تر خواهد شد! تنها یک هفته وقت لازم است تا به چنین چیزی عادت کنید. این نوشته را بخوانید تا با راه‌های پیاده‌سازی نظم در زندگی آشنا شوید.

 

برای نمونه: اگر کتاب‌های فراوانی داشته باشید و بر اساس اندازه‌شان آنها را بچینید، مرتب و منظم به نظر خواهند رسید، اما شاید روزی یادتان نباشد کتابی را کجا گذاشته‌اید و مجبور شوید لابه‌لای کتاب‌ها را جست‌وجو کنید و چند تا از آنها را جابه‌جا کنید و اگر بخواهید چند کتاب جدید وارد کتابخانه‌تان کنید باید مجددا چیدمان کتاب‌ها را تغییر دهید. اگر کتاب‌ها را بر اساس موضوعات‌شان طبقه‌بندی کنید و بچینید و در انتهای هر ردیف یا در انتهای هر گروهِ موضوعی مقداری فضای خالی در نظر بگیرید، می‌توانید با نگاهی فوری به هر طبقه، کتاب مورد نظر خود را زودتر پیدا کنید یا بدون اینکه آرایش تمام قفسه‌ها و ردیف‌ها را به هم بریزید، کتابی را بردارید یا اضافه کنید.

  • اگر وسایل‌تان را سلسله مراتبی منظم کنید به جای اینکه دنبال‌شان بگردید، می‌توانید مرحله به مرحله با کوچک‌تر کردن حیطه‌ی جست‌وجوی‌تان به چیزی که می‌خواهید برسید، مثلا از قفسه به طبقه و از طبقه به باکس یا کیسه. مثلا می‌توانید تمام تجهیزات ورزشی‌تان را در یک صندوقچه بگذارید و چیزهای کوچک‌تر مانند توپ تنیس را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید. برای چیزهای بزرگ و بدشکلِ دیگر مانند چوب اسکی هم جای دیگری در نظر بگیرید یا مثلا می‌توانید وسایل نظافت را هم طبق نوع استفاده‌ از آنها دسته‌بندی کنید.
  • در دسته‌بندی‌ کردن زیاده‌روی نکنید، چون دیدن دو یا سه قسمت بسیار سریع‌تر از این است که بخواهید چند چیز را بردارید و بررسی و جابه‌جا کنید. دو یا سه قسمت کافی است. اجزای الکتریکی و الکترونیکی کامپیوتر و سیم‌ها و سایر چیزهای ریز و بدقواره که توده‌های شلوغ و بدشکلی را تشکیل می‌دهند منظم و مرتب کنید یا آنها را داخل کیف‌های زیپ‌دار پلاستیکی قرار دهید که برای همین طراحی شده‌اند.
  • در هر قسمت از مکانی که چیزهایی را نگهداری می‌کنید، کمی فضای خالی باقی بگذارید تا بعدا بتوانید بدون بهم ریختن آرایش و نظم‌شان چیزی به آن قسمت اضافه کنید. یک فضای بافر یا حائل در نظر بگیرید، مثلا یک میز کوچک یا طبقه تا چیزهایی را که لازم است جابجا کنید یا وقتی چیز دیگری را برمی‌دارید در جای اشتباهی قرار نگیرند یا مجبور نشوید وقت زیادی را صرف برگرداندن چیزهایی کنید که جابه‌جا کرده‌اید.
  • بعضی چیزها بیشتر لازم است در معرض دید باشند تا اینکه در گروه خاصی و دور از دسترس قرار بگیرند. وسایلی که زیاد از آنها استفاده می‌کنید، مانند ادویه‌ها که باید در دسترس باشند و به راحتی دیده شوند، نه اینکه مثلا داخل محفظه‌ی دیگری دور از دسترس باشند. چیزهایی که زود خراب می‌شوند مانند مواد خوراکی‌ها را باید بر اساس اولویت مصرف‌شان در دسترس قرار داد. چیزهای تبادل‌پذیر، اما غیرهمسان که دوست دارید به صورت متنوع در دسترس‌تان باشند، مانند لباس، هم باید در یک ردیف باشند یا گهگاه جابه‌جا شوند تا هیچ چیزی در ته کمد یا قسمتی که دور از دید و دسترس است، بی‌مصرف و فراموش شده نماند. چیزهای خیلی بزرگ، خطرناک یا درهم و برهم نیز به جاهای خاصی نیاز دارند.
  • قبل از اینکه به سازماندهی کردن فکر کنید، وسایل‌تان را چک کنید تا چیزهای واقعا غیر ضروری را از دور خارج کنید. شما تنها زمانی می‌توانید واقعا بفهمید چه فضایی دارید که محیط‌ تان را از چیزهای بی‌مصرف خالی کنید. اگر نگاه دقیقی به چیزهایی که دور و برتان جمع می‌کنید، نداشته باشید، وقت‌ و پول‌تان را صرف چیزهایی کرده‌اید که دیگر نیازی به آنها ندارید.
  • نحوه‌ی استفاده‌تان را از وسایل مورد بررسی قرار دهید و ببینید چطور می‌توانید از فضای‌تان به خوبی استفاده کنید. اگر حذف چیزهای بی‌مصرف و زیادی برای‌تان ناراحت‌کننده باشد، تلاش شما برای ایجاد نظم و ترتیب شکست می‌خورد و بی‌نتیجه خواهد بود. دسترسی به وسایل پرمصرف را ساده‌تر کنید. وسایل را نزدیک محل استفاده‌شان بگذارید، مثلا دیگ و ظروف پخت و پز را نزدیک اجاق‌گاز قرار دهید، پاکت‌های نامه و تمبرها را در کشوی میزتان بگذارید و لکه‌برها و سفیدکننده‌ها را در اتاق رختشویی یا گنجه‌ی ملافه‌ها جای دهید. شاید این نکات برای‌تان بدیهی به نظر برسند، اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید تعداد زیادی از افراد هر چیزی را در نزدیک‌ترین مکان ممکن می‌گذارند!
  • آیا چیزهایی در خانه‌تان دارید که فقط جا اشغال کرده‌اند؟ حتما هر چند وقت یکبار به طور مرتب، ریخت و پاش‌ها را جمع کنید. موقع تصمیم‌گیری، سؤال‌های خوب و مناسبی از خودتان بپرسید: آیا واقعا به این نیاز دارم؟ آیا سال بعد به آن نیاز خواهم داشت؟ آیا طی یک سال گذشته از این استفاده‌ای کرده‌ام؟ آیا واقعا دوستش دارم؟ آیا کس دیگری است که این وسیله بیشتر به کارش بیاید؟ آیا چیزهایی که دور و برم جمع کرده‌ام در آینده‌ای نه چندان دور استفاده‌ی قابل قبولی برایم دارند؟ آیا اگر این وسیله را نداشته باشم، دلم برایش تنگ خواهد شد؟ اگر به این وسیله نیاز پیدا کردم، می‌توانم به راحتی با چیز دیگری جایگزینش کنم؟
  • بدانید «نظم» چه شکلی است و چه احساسی دارد. در محیط‌های منظم، راحت می‌توان از هر چیزی استفاده کرد و هر وسیله‌ای به اندازه‌ی کافی برای خودش فضا دارد. محیط‌های منظم و مرتب احساس خوب و خوشایندی نیز به آدم می‌دهند.
  • از تایمر استفاده کنید. برای مدت زمان تمیزکاری و نظم و ترتیب دادن به امور محدودیت تعیین کنید و سپس بدون درنگ و با اشتیاق کارتان را شروع کنید تا در مدت زمان مشخص شده، تمامش کنید.
  • جایی را برای تمام قبض‌ها و صورتحساب‌ها در نظر بگیرید. نامه‌های رسیده را فورا باز کنید، پاکت بیرونی‌شان را دور بیندازید و تنها محتوای آن را در جایی مشخص نگه دارید
  •