زرشک یک گیاه ترش مزه‌ی کوهی است که نقش پررنگی در برنامه غذایی ما دارد و در تهیه و تزئین خوراک‌ها از آن به‌شکل ویژهای استقبال می‌شود. بعد از آن به نوشیدنی جذاب آب زرشک می‌رسیم که خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارد.

 

ارزش غذایی زرشک

    کالری: 316

    پروتئین: 3/6 گرم

    قند: 27/2 گرم

    فیبر: 7/4 گرم

    کربوهیدرات: 63/9 گرم

 

3 مدل زرشک قرمز تو بازار می‌بینیم، به اسم‌های "زرشک کوهی، زرشک پفکی و زرشک دانه اناری".

 

 

زرشک پفکی:

زرشک پفکی نوعی زرشک خوش ظاهر و مرغوبه، کشاورزها تو اوایل فصل پاییز که هوا رو به خنکی می‌ره، زرشک‌ها با شاخه از درخت می‌برن و یا همون شاخه تو انبارهای تاریک و خنک نگهداری می‌کنن، این نگهداری کمی زمان بره و چند ماه طول می‌کشه تا زرشک‌ها کاملا خشک بشن و این زرشک‌های پفکی و باد کرده  وارد بازار میشن. زرشک پفکی بخاطر زمان طولانی خشک شدنش و ظاهر زیبایی که داره مرغوب‌تره و خواهان زیادی داره. صادرات این زرشک ایرانی به بازارهای جهانی رونق خوبی داره.

 

زرشک دانه اناری:

زرشک دانه اناری مثل زرشک پفکی اوایل پاییز چیده می‌شه؛ ولی این زرشک‌ها بر خلاف زرشک‌های پفکی، با شاخه جدا نمی‌شن و اون‌ها رو از قسمت خوشه می‌چینن، به همین دلیل این زرشک‌ها سریعتر خشک می‌شن. معمولا کشاورزها دانه‌های زرشک رو از خوشه‌ها جدا می‌کنن و زرشک‌ها رو در برابر آفتاب قرار می‌دن، تا کاملا خشک بشن. بعد از خشک کردن، با استفاده از روش دمیدن باد به صورت طبیعی یا مصنوعی، خرده‌های خوشه‌ها از زرشک‌ها جدا می‌شن.

شرایط نگهداری

بهترین راه نگهداری از زرشک خشک شده این است که آن را در فریزر قرار بدهید. این امر از خراب شدن و تغییر رنگ دادن  زرشک ها جلوگیری می کند و باعث تازه ماندن زرشک های خشک شده می شود. البته می توانید زرشک تازه را نیز در فریزر نگهداری کنید. اگر از زرشک های بازاری تهیه کرده اید بهتر است قبل از بسته بندی، کردن زرشک هایی که تهیه کرده اید را بشویید و سپس فریز کنید. با این روش سیاه نمیشود و همیشه تر و تازه و خوشرنگ میماند

زرشک ها را در کارتن و یا ظروف غیرپلاستیکی نگهداری کنید، زیرا که پلاستیک و نایلون باعث تغییر رنگ و سیاه شدن زرشک می شود.

 

خواص زرشک

۱. مبارزه با عفونت‌ها

۲. کمک به سلامت دستگاه گوارش

۳. درمان اسهال

۴. بهبود سوء‌هاضمه

۵. پیشگیری و بهبود دیابت

۶. کمک به سلامت قلب

۷. مبارزه با نشانگان سوخت‌وسازی

۸. پاک‌سازی و سم‌زدایی کیسه‌ی صفرا و کبد